10 rád pre spolujazdcov
Vonku sa príjemne oteplilo, motorkárska sezóna je v plnom prúde. Mnohí z nás si s dôverou sadajú za vodičov motocyklov. Na rozdiel od auta však svojím štýlom sedenia a užívania si jazdy ovplyvňujú oveľa viac aj celkovú bezpečnosť.
Nakoľko som na veľa postrehov prišla časom, rada by som zjednodušila rady, ktoré by si mali zobrať k srdcu aj vodiči, ktorí sú nimi povinní oboznámiť najmä tých, ktorých vezú prvý krát.
1. VHODNÁ PRILBA
Čím dlhšie cesty, tým skôr oceníte komfort pri dobrej prilbe. O tom by sa dal písať samostatný článok, ale nevyhnutná je najmä kvalita a správna veľkosť. Okrem dizajnu má hlavne bezpečnostný charakter. Pod ňu patrí samozrejme kukla.
2. VHODNÉ OBLEČENIE
Ideálne je mať bundu s protektormi, v ktorej nie je chladno, ale v letnom počasí má otvory na prúdenie vzduchu. Dôležité sú i rukavice. Nohavice a topánky by mali byť tiež súčasťou, nakoľko si treba uvedomiť, že možno nie sú vždy tak štýlové ako roztrhané džínsy, ktoré často vidieť, ale telo chránia určite oveľa viac.
3. DRŽ SA PEVNE OKOLO PÁSA
Už pri rozbiehaní, ale aj celej jazde je dôležité pevné držanie. Možno bude po dlhej jazde nie vždy pohodlné, ale ten, kto sedí vpredu, skutočne nemôže ovplyvniť vašu bezpečnosť pri držaní.
Držať sa treba aj na križovatkách, kedy sa môže motocykel zrazu pohnúť a vy môžete riskovať vlastnú bezpečnosť. Okrem chopprov a motoriek, kde sa dá bezpečne oprieť, si treba uvedomiť, že sa treba stále držať, lebo každý, kto sedí vzadu výrazne ovplyvňuje aj dianie pred ním.
4. SIGNÁLY
Sú nevyhnutné ešte pred jazdou. Niektorí komunikujú napr. cez Seinu (komunikátor), ale i tak je nevyhnutné stanoviť si signály, ktorými dáte najavo, že niečo nie je v poriadku. Nevyhnutnými podľa mňa sú "spomaľ" "zastav" "musím sa napraviť" (vodič ráta s tým, že sa pohnete). Nemusí ich byť veľa, aké si zvolíte sú na vás. Vhodné je, aby ste pri tom príliš neuvoľnili ruky a jednou sa vždy pevne držali - napr. poklepanie po stehne, po boku, po hrudi..
5. ZÁKRUTY
Aj keď ste dve telá, krása jazdy je v tom, že sa najmä pri nakláňaní v zákrutách stávate jedným telom. Spolujazdec musí teda vždy kopírovať pohyby jazdca. Chce to tréning, pri väčšej zákrute môže zo začiatku vodič napr. kývnuť hlavou na tú stranu, kam sa máte nakloniť, časom to budete cítiť a vnímať, ako sa pomaly presúva jeho váha na stranu a vaša tiež.
Nielenže je vaša spolupráca nevyhnutná, ale vďaka tomu si užijete a zamilujete jazdu ešte viac a každá zákruta bude znamenať zážitok pre oboch.
6. NEOTÁČAJ SA POČAS JAZDY
Malo by to byť samozrejmé, ale predsa: Nikdy sa neotáčajte. Znamená to riziko pre oboch, nežiadaný balans a nech sa naokolo deje čokoľvek, vaším otáčaním tomu neprospejete. Naučte sa jazdu si užiť z jednej polohy, ktorá vyhovuje obom a neotáčať sa do strán a už vôbec nie dozadu.
7. NIKDY NEDÁVAJ NOHY NA ZEM
Tento bod by mal byť tiež samozrejmý, ale deje sa hocičo. Stojíte na červenej, je vám dlho, možno sa chcete napraviť, ale pokiaľ bezpečne nestojíte mimo cesty s vedomím vodiča, nikdy nedávajte nohy zo stupačiek. Dôvody vysvetľovať určite nemusím.
8. BUĎ PRIPRAVENÝ NA VŠETKO
Možno to vyzerá jednoducho, sadnúť a ísť, ale opak je pravdou. Musíte vnímať cestu, citlivo sledovať, čo sa deje okolo a byť pripravení i na nečakané prudké zrýchlenie, či naopak, brzdenie.
9. SLEDUJTE DIANIE OKOLO
S tým súvisí i predchádzajúci bod. Možno je to jednoduchšie pre tých, čo sami jazdia, lebo vedia pochopiť lepšie vodiča. Sledujte značky. Ak vidíte, že sa blížite do mesta, buďte pripravení na častejšie brzdenie. To isté platí pri križovatke, prechodoch, stále. Časom už budete vžití do jazdy natoľko, že budete vedieť, kedy sa bude obiehať, zatáčať, brzdiť. I vtedy však rátajte s tým, že sa môže stať prekvapivá situácia i pre vodiča.
10. KOMUNIKUJ I PO JAZDE
Predpokladá sa, že si sadnete za niekoho, čo už má niečo odjazdené, keďže rozbiehanie, brzdenie, ale i samotné manévrovanie sa mení. Nebojte sa preto povedať, čo sa vám na jeho jazde páčilo, prečo tak náhle zabrzdil, alebo ako máte podľa neho lepšie sedieť. Práve táto komunikácia je nevyhnutná pre to, aby ste si jazdu obaja spoločne užili.
Verím tomu, že som svojimi postrehmi mohla niečo odovzdať obom stranám a že si každý spolujazdec uvedomí, že viesť sa na moto neznamená pasívne sedieť, ale citlivo vnímať celý čas situáciu. Možno je to o to komplikovanejšie, ak nemáme taký výhľad pred sebou ako vodič, ale časom si každý nájde svoj štýl a "zžitie" sa s "tým pred nami" i strojom. Potom prinesie každý výlet ešte väčšiu radosť zo samotnej cesty, ako z cieľa. :)
Prajem všetkým moto nadšencom veľa šťastných kilometrov a bezpečnú jazdu v tejto sezóne! ;)
Nakoľko som na veľa postrehov prišla časom, rada by som zjednodušila rady, ktoré by si mali zobrať k srdcu aj vodiči, ktorí sú nimi povinní oboznámiť najmä tých, ktorých vezú prvý krát.
Čím dlhšie cesty, tým skôr oceníte komfort pri dobrej prilbe. O tom by sa dal písať samostatný článok, ale nevyhnutná je najmä kvalita a správna veľkosť. Okrem dizajnu má hlavne bezpečnostný charakter. Pod ňu patrí samozrejme kukla.
2. VHODNÉ OBLEČENIE
Ideálne je mať bundu s protektormi, v ktorej nie je chladno, ale v letnom počasí má otvory na prúdenie vzduchu. Dôležité sú i rukavice. Nohavice a topánky by mali byť tiež súčasťou, nakoľko si treba uvedomiť, že možno nie sú vždy tak štýlové ako roztrhané džínsy, ktoré často vidieť, ale telo chránia určite oveľa viac.
3. DRŽ SA PEVNE OKOLO PÁSA
Už pri rozbiehaní, ale aj celej jazde je dôležité pevné držanie. Možno bude po dlhej jazde nie vždy pohodlné, ale ten, kto sedí vpredu, skutočne nemôže ovplyvniť vašu bezpečnosť pri držaní.
Držať sa treba aj na križovatkách, kedy sa môže motocykel zrazu pohnúť a vy môžete riskovať vlastnú bezpečnosť. Okrem chopprov a motoriek, kde sa dá bezpečne oprieť, si treba uvedomiť, že sa treba stále držať, lebo každý, kto sedí vzadu výrazne ovplyvňuje aj dianie pred ním.
4. SIGNÁLY
Sú nevyhnutné ešte pred jazdou. Niektorí komunikujú napr. cez Seinu (komunikátor), ale i tak je nevyhnutné stanoviť si signály, ktorými dáte najavo, že niečo nie je v poriadku. Nevyhnutnými podľa mňa sú "spomaľ" "zastav" "musím sa napraviť" (vodič ráta s tým, že sa pohnete). Nemusí ich byť veľa, aké si zvolíte sú na vás. Vhodné je, aby ste pri tom príliš neuvoľnili ruky a jednou sa vždy pevne držali - napr. poklepanie po stehne, po boku, po hrudi..
5. ZÁKRUTY
Aj keď ste dve telá, krása jazdy je v tom, že sa najmä pri nakláňaní v zákrutách stávate jedným telom. Spolujazdec musí teda vždy kopírovať pohyby jazdca. Chce to tréning, pri väčšej zákrute môže zo začiatku vodič napr. kývnuť hlavou na tú stranu, kam sa máte nakloniť, časom to budete cítiť a vnímať, ako sa pomaly presúva jeho váha na stranu a vaša tiež.
Nielenže je vaša spolupráca nevyhnutná, ale vďaka tomu si užijete a zamilujete jazdu ešte viac a každá zákruta bude znamenať zážitok pre oboch.
6. NEOTÁČAJ SA POČAS JAZDY
Malo by to byť samozrejmé, ale predsa: Nikdy sa neotáčajte. Znamená to riziko pre oboch, nežiadaný balans a nech sa naokolo deje čokoľvek, vaším otáčaním tomu neprospejete. Naučte sa jazdu si užiť z jednej polohy, ktorá vyhovuje obom a neotáčať sa do strán a už vôbec nie dozadu.
7. NIKDY NEDÁVAJ NOHY NA ZEM
Tento bod by mal byť tiež samozrejmý, ale deje sa hocičo. Stojíte na červenej, je vám dlho, možno sa chcete napraviť, ale pokiaľ bezpečne nestojíte mimo cesty s vedomím vodiča, nikdy nedávajte nohy zo stupačiek. Dôvody vysvetľovať určite nemusím.
8. BUĎ PRIPRAVENÝ NA VŠETKO
Možno to vyzerá jednoducho, sadnúť a ísť, ale opak je pravdou. Musíte vnímať cestu, citlivo sledovať, čo sa deje okolo a byť pripravení i na nečakané prudké zrýchlenie, či naopak, brzdenie.
9. SLEDUJTE DIANIE OKOLO
S tým súvisí i predchádzajúci bod. Možno je to jednoduchšie pre tých, čo sami jazdia, lebo vedia pochopiť lepšie vodiča. Sledujte značky. Ak vidíte, že sa blížite do mesta, buďte pripravení na častejšie brzdenie. To isté platí pri križovatke, prechodoch, stále. Časom už budete vžití do jazdy natoľko, že budete vedieť, kedy sa bude obiehať, zatáčať, brzdiť. I vtedy však rátajte s tým, že sa môže stať prekvapivá situácia i pre vodiča.
10. KOMUNIKUJ I PO JAZDE
Predpokladá sa, že si sadnete za niekoho, čo už má niečo odjazdené, keďže rozbiehanie, brzdenie, ale i samotné manévrovanie sa mení. Nebojte sa preto povedať, čo sa vám na jeho jazde páčilo, prečo tak náhle zabrzdil, alebo ako máte podľa neho lepšie sedieť. Práve táto komunikácia je nevyhnutná pre to, aby ste si jazdu obaja spoločne užili.
Verím tomu, že som svojimi postrehmi mohla niečo odovzdať obom stranám a že si každý spolujazdec uvedomí, že viesť sa na moto neznamená pasívne sedieť, ale citlivo vnímať celý čas situáciu. Možno je to o to komplikovanejšie, ak nemáme taký výhľad pred sebou ako vodič, ale časom si každý nájde svoj štýl a "zžitie" sa s "tým pred nami" i strojom. Potom prinesie každý výlet ešte väčšiu radosť zo samotnej cesty, ako z cieľa. :)
Prajem všetkým moto nadšencom veľa šťastných kilometrov a bezpečnú jazdu v tejto sezóne! ;)



Komentáre
Zverejnenie komentára